تازه واردم، چه کار باید بکنم؟ چک لیست کانادایی

نسخه 1.0.0 - 22 فوریه 2011
تازه به کانادا رسیده اید، می خواهید وضعیت زندگی را هر چه زودتر روبراه کنید، کار نسبتا سختی است.
داستان ممکنه از یک مقدار قبل از پرواز شما به کانادا شروع بشه. فرض بر این است که شهر مقصد را انتخاب و بلیط را تهیه نموده اید. اول باید یک جا برای اقامت انتخاب کنید، مقداری ابزار و لوازم زندگی تهیه کنید، همزمان برای تهیه مدارک کانادایی اقدام کنید و بعد بدنبال کار بگردید و بقیه چیزهای دیگر.

این چک لیست به شما کمک می کند تا گام به گام کارهای ابتدایی کانادایی تان را انجام دهید.
چه کار باید بکنید و اطلاعات مورد نیاز آن کار را از کجا باید پیدا کنید:

از محل اقامت اولیه (موقت) خود اطمینان حاصل کنید:
متناسب با اینکه مجرد یا متاهلید و یا اینکه اگر متاهل هستید چند نفرید و چه شروعی را برای خود در کانادا تصور کرده اید، یکی از راههای زیر را می توانید برای اقامت اولیه خود انتخاب کنید.
1- یکی از دوستان و یا اقوام نزدیک شما در کانادا ساکن است و در فرودگاه منتظر شماست تا شما و چمدانهای تان را به منزلش ببرد و پس از چند روزی استراحت و اقامت در منزل ایشان، در اسرع وقت بدنبال اجاره کردن خانه ای برای اقامت بروید.
2- دوست و یا اقوام نزدیک در کانادا دارید ولی به هر دلیل نمیشود به منزلش بروید. از ایران با او تماس بگیرید و از او برای اجاره خانه ای موقتی و یا رزرو هتل کمک بخواهید. چنانچه بتوانید یک خانه ای را بصورت یک ماهه اجاره کنید (sublet) گزینه مناسبی است و هنگام رسیدن زمان کافی برای یافتن مکان مورد علاقه تان را خواهید داشت، پس از قطعی شدن، به محض ورود به خاک کانادا، اگر کسی به استقبال شما نیامده است، کافی است متناسب با حجم و وزن چمدانها یک تاکسی سواری و یا یک ون بگیرید و به آدرس محل اقامت بروید.

برای یافتن منازل اجاره ای سایتهای متنوعی وجود دارد. به عنوان مثال:
و انتخاب استان و شهر مورد نظر و مراجعه به قسمت housing و بقیه جزئیات.

برای یافتن و رزرو هتل میتوان از سایتهای زیر استفاده نمود.
http://www.canadianhotelguide.com/
http://www.choicehotels.ca/
http://www.hotels.ca/

3- از ایران از طریق اینترنت، هتلی را پیدا کرده و اتاقتان را رزرو می کنید. اگر رزروتان نیاز به تایید مالی داشت، بوسیله کارت اعتباری یک دوست و یا یک واسطه مالی (مثل صرافی) رزروتان را قطعی میکنید و با خیال راحت پس از ورود به کانادا به هتل می روید. و پس از آن در مدت اقامت در هتل بدنبال محل مناسبی برای اسکان می گردید.
4- اگر هیچ کدام از کارهای بالا را به هر دلیل نتوانستید انجام دهید، پس از ورود، یک تاکسی بگیرید و از او بخواهید شما را به یک هتل متناسب با جیب تان ببرد. (فکر نمی کنم کار خیلی سختی باشد.)

اسکان بلند مدت:
چنانچه بدلیل توان مالی و نهایی شدن تصمیمتان برای اقامت در کشور کانادا و شهر مورد نظر حتما قصد خرید خانه را دارید توصیه میشود از مطالب قبلی این وبلاگ با موضوع اسکان و اقامت در کانادا - خرید خانه استفاده نمایید که در زیر هم لینک آنها را قرار می دهم:
اسکان و اقامت در کانادا - خرید خانه 1
اسکان و اقامت در کانادا - خرید خانه 2
اسکان و اقامت در کانادا - خرید خانه 3
شرکت وام و مسکن کانادا

برای اجاره هم میتوانید به سایتهای realtor.ca و kijiji.ca مراجعه کنید و یا با مشاوره دلالان مسکن یا استفاده از آگهی های محلی و یا مراجعه به ساختمانهای بلند مرتبه اجاره ای، منزل مورد نظر را پیدا کنید. نحوه اجاره منزل و آشنایی با حقوق موجر و مستاجر در مطلب جداگانه ای به آگاهی می رسد.

تهیه لوازم مورد نیاز زندگی:
بعد از استقرار در محل دائمی زندگی (محل زندگی بعد از اسکان موقت که مسکن اجاره ای یا احتمالا خرید مسکن می باشد) قطعا اولین کار تهیه لوازم بادوام زندگی است.
قطعا مقداری اسباب و وسایل و خرت و پرت با خود به کانادا آورده اید. همانطور که میدانید برق کانادا 110 ولت است. پس اکثر وسایل برقی شما در کانادا کار نخواهد کرد و اگر هم احتمالا مالتی ولتاژ باشند، آوردن آنها هم شاید از نظر وزنی و حجمی خیلی عاقلانه نباشد. ولی بدانید که بعضی از وسایل را می توان آورد. مثل: لپ تاپ، موبایل و شارژر آن،دی وی دی پلیر، پلی استیشن، دوربین فیلم برداری و شاید چند وسیله دیگر. به نظر من منطقی است که آنها را بیاورید تا مجبور نباشید دوباره پول خرج کنید و اینها را تهیه کنید. البته بدانید شاید دی وی دی پلیر شما نتواند دی وی دی های کانادایی را بخواند. (بدلیل منطقه ای بودن دی وی دی ها).
تعدادی وسیله برقی از قبیل تلویزیون، جارو برقی، سشوار، وسایل آشپزخانه برقی و ... نیاز دارید. اکیدا توصیه میشود برای خرید وسایل برقی و الکترونیکی به هر فروشگاهی نروید و در ضمن از سایت اصلی سازندگان هم استفاده نکنید. منظورم این است که مثلا برای خرید یک تلویزیون ال سی دی سونی، از سایت سونی sony.ca نخرید. چرا که فروشگاههای زنجیره ای مثل والمارت و بست بای با قیمت پایین تری همان مدلها را به فروش میرسانند. (چرا؟ بعدا میگویم.)
برای تهیه وسایل برقی و الکترونیکی معمولا فروشگاه والمارت walmart.ca و بست بای bestbuy.ca و سیرز sears.ca بهترین گزینه ها هستند. البته بهتر است به وب سایت آنها مراجعه نموده و در قیمت weekly flyer خبرنامه فروش هفتگی آنها را بررسی کرده و انتخاب خود را انجام دهید و برای خرید به نزدیکترین شعبه آنها مراجعه نمایید. آدرس نزدیکترین شعبه را می توانید در وب سایت آنها با وارد کردن کدپستی محل زندگی تان پیدا کنید. برای بقیه خرت و پرت های مورد نیازتان هم، همین فروشگاهها مناسب هستن.
می توانید قبل از خرید، از سایت shopbot.ca که یک روبات استاندارد برای جستجوی فروشگاههای اینترنتی است، استفاده کنید و در قسمت جستجوی آن نام یک کالا را تایپ کنید، این سایت لیست کلیه فروشگاههایی را که آن کالا را دارند به ترتیب قیمت سورت خواهد کرد و شما می توانید بهترین انتخاب را انجام دهید. البته همیشه هم همه فروشگاهها را جستجو نمی کند. زیرا این روبات از پروتکل خاصی استفاده می کند که بعضی مواقع، بعضی از سایتها با آن ناسازگارند.
برای تهیه سرویس خواب و متعلقات هم میتوان از سیرز و ایکیا خرید نمود. البته توصیه میشود در این مورد از سرویس جستجوی سایت شاپ بات استفاده نمایید چون اختلاف قیمت بسیار زیادی در این مورد در شهرهای مختلف وجود دارد.
فروشگاههای بسیار زیادی در کانادا وجود دارند که بصورت اینترنتی کالاهای خود را عرضه می کنند و برای فروش اینترنتی تخفیف های خاصی در نظر می گیرند. می توانید کالای مورد نظر خود را در فروشگاه ببینید و بررسی کنید و بعد اقدام به سفارش اینترنتی آن نمایید. در بسیاری از مواقع هزینه ارسال کالا به درب منزل شما رایگان است. بهتر است مایحتاج خود را لیست نمایید و با حوصله در اینترنت به جستجوی آن بپردازید.
نکته دیگر اینکه برای میوه و سبزیجات در بعضی از شهرها بازارهای محلی (غیر اینترنتی) بسیار خوبی وجود دارد. در این مورد بهتر است از همشهری های خود کسب اطلاع نمایید.
(متعاقبا در مطلبی دیگر بهترین روش های خرید در کانادا را منتشر خواهم نمود.)
بسته به شرایط مالی که دارید، بهتر است تا کار و منبع درآمدی پیدا نکرده اید و همچنین شهری را برای زندگی همیشگی انتخاب نکرده اید، از خریدهای بزرگ خودداری کنید.


دیگه باید چه کار کنم؟
بعد از اسکان و همزمان که مشغول خرید مایحتاج و ملزومات زندگی هستید بطور موازی برای کارهای زیر اقدام کنید:
1- پس از اسکان، با نزدیکترین سازمان خدمات مهاجرین تماس بگیرید. آنها اطلاعات و خدماتی را که برای شروع زندگی در کانادا به آنها احتیاج دارید را به شما ارائه می دهند. خدمات آنها شامل کلاسهای آموزش زبان و کاریابی و ... می باشد.
2- برای سین نامبر (SIN: Social Insurance Number) (شماره تامین اجتماعی) اقدام کنید.
3- بعضی از بانکهای کانادا (مثل RBC) به شما اجازه می دهند تا از ایران و قبل از سفر یک حساب بانکی شخصی افتتاح کنید. اگر انجام داده اید که هیچ، اگر نه، به یک بانک بروید و حساب بانکی تان را افتتاح کنید و شروع کنید به ساختن یک اعتبار مالی. سابقه و تاریخچه اعتبار مالی شما از اکنون شروع میشود. از سابقه و اعتبار مالی تان بسیار مراقبت کنید. در آینده برای خریدهایی که نیاز به وام دارید به این سابقه اعتباری مراجعه می کنند و چنانچه با بانک و موسسات مالی و فروشگاههایی که با کردیت کارت از آنها خرید کرده اید، خوش حساب بوده باشید، تقریبا مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.
4- در هر استانی که وارد میشوید از ابتدا بیمه نیستید. سریعا برای بیمه عمومی سلامتی (خدمات درمانی) اقدام کنید و برای فاصله زمانی که کارت بیمه شما صادر شده و بدستتان برسد، از طریق بیمه های خصوصی، بیمه تهیه کنید. در کانادا بیمه خدمات درمانی رایگان است ولی بیمه های خصوصی که معمولا نقائص و کمبودهای بیمه عمومی را پوشش میدهند را مورد توجه قرار دهید. البته بسته به وضعیت سلامت جسمی خانواده و وضعیت مالی مهاجر، در بعضی موقع شاید بتوان در ابتدای مهاجرت از آن صرفنظر کرد. ولی توصیه میشود سر فرصت مزایا و معایب آن را برای شرایط خانواده خود بسنجید.
5- برای کارتهای شناسایی کانادایی اقدام کنید. گواهینامه رانندگی از این قبیل کارت ها هستند که همیشه باید همراه شما باشند.
6- تبدیل پولی که از ایران آورده اید به دلار کانادا. خیلی از ایرانیان پول نقد بصورت دلار آمریکا با خود به کانادا می آورند. اگر صلاح می دانید پولتان را به دلار کانادا تبدیل کنید. (مسئولیت افت ارزش دلار کانادا با خودتان)
7- نقشه شهر و محله خود را تهیه کنید و یا یک نسخه از گوگل مپ و یا بینگ مپ و یا یاهو مپ پرینت کنید و همراه خود داشته باشید. اگر سرویس موبایل به همراه دسترسی به اینترنت دارین و یک موبایل هوشمند (اسمارت فون) مجهز به سیستم عامل ویندوز، اندروید دارید میتونید از سرویس گوگل مپ به همراه جی پی اس استفاده کنید. که در این صورت تقریبا همه نوع امکاناتی را برای مکان یابی در کانادا خواهید داشت. این مطلب احتیاج به ذکر جزئیات بیشتری دارد که از حوصله این پست خارج است.
8- نقشه سیستم حمل و نقل عمومی (مسیر حرکت مترو و اتوبوس) شهر مورد نظر را تهیه کنید. برای شهر مونترال می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:
نقشه مونترال و سیستم حمل و نقل
9- ثبت نام فرزندان در مدرسه. البته خانواده های بچه دار حتما در موقع پیدا کردن مسکن این مطلب رو مورد توجه قرار خواهند داد. نکته حائز اهمیت این است که فراموش نکنید کشور جدید، کشور برف و باران شدید است و بهتر است بسته به شرایط شهر و محل اقامت، فاصله مدرسه تا منزل مورد توجه ویژه قرار گیرد.
10- برای کلاسهای زبان ثبت نام کنید. با مراجعه به "سرویس کانادا" برای کلاسهای زبان اقدام کنید.
11- یک پزشک خانواده انتخاب کنید.
12- برای واکسیناسیون فرزندان اقدام کنید.
13- برای مزایای مالیات فرزند اقدام کنید.
14- برای مالیات HST و GST اقدام کنید. افراد و خانواده های با درآمد کم، در پایان سال مالیاتی و با ارسال اظهارنامه مالیاتی، مقداری از مالیات پرداختی HST و GST را پس خواهند گرفت. لازم است شما مقیم دائم کانادا و حداقل 19 ساله باشید و بر اساس جداول معافیت مالیاتی که هر ساله بروز میشود، مبلغی به شما باز خواهد گشت.
15- سعی کنید قبل از سفر هر چه می توانید با قوانین کانادا آشنا شوید و پس از ورود به خاک کانادا بطور جدی تر به قوانین و مقررات این کشور آگاه شوید. مسلما دانایی بیشتر نسبت به قوانین دردسرهای احتمالی را کمتر و مسیر پیشرفت را هموارتر می کند.
16- دنبال کار بگردید. با مراجعه به وب سایت jobbank.ca به بانک اطلاعات تمام استانهای کانادا دسترسی خواهید داشت. البته سایتهای متنوعی در اینترنت در این رابطه قابل یافتن است که از حوصله این پست خارج است.

در تهیه این پست از منابع متنوعی استفاده نموده ام، که در لینک ها آمده است. در قسمت"دیگه چه کار باید بکنم؟" بیشتر از الگوی عناوین وب سایتهای  "اداره مهاجرت وشهروندی کانادا" و "سرویس کانادا" استفاده نموده ام. البته لازم دیدم توضیحات بیشتری را در هر رابطه ارائه دهم.

مطمئنا این پست کامل و ایده آل نیست. بسیار خرسند خواهم شد، چنانچه شما دوستان عزیز مطالب و تجربیات خودتان را در تکمیل این پست به من اعلام نمایید.
با ذکر نام و لینک شما در همین پست اضافه، حذف و یا اصلاح خواهم نمود.
یک مطلب کامل و جامع می تواند کمک مفیدی به مهاجر کانادا ارائه دهد تا با حذف اشتباهات و خطاهای احتمالی و با ارائه راهکارهای مناسب، ارزان و کارآمد، احتمال موفقیت او را بالا ببرد.
منتظر نظرات شما عزیزان هستم.

موفق باشید
گلاریو

3 نظرات:

اشرف گفت...

سلام از اینکه این قدر جامع و کامل به همه چیز اشاره کردید ممنون . یه سوال داشتم من از طریق نیروی متخصص استان کبک اقدام کردم ولی میخوام برم ونکوور ظاهرا برای گرفتن کارت اقامت کارها توی فرودگاه انجام مشیه آیا برای گرفتن sin حتما باید در کبک این کار انجا بشه یا اینکه میتونم برم ونکوور و اونجا بگیرم؟ پیشاپیش ممنون

بهاره گفت...

سلام این دفعه اوله که وبلاگ شما رو می خونم خیلی کامل و عالی بود ممنون

هستی هادی گفت...

سلام واقعا ممنون از پست جامع و مفیدتون. امیدوارم که همواره موفق و پیروزباشید.